på natten delade vi kudde.

Hej!
Sitter och skriver här på Gräddö framför brasan. Solen lyser utanför fönstret. Underbart. Ska nog gå ut på en långprommenad lite senare. Annars ska jag plugga. Hela helgen. Har svenska litteraturhistoriaprov och genetikprov i biologi nästa vecka. En spanska och en engelska-läxa ska göras också. Men jag är pepp! Det kommer nog gå bra. Skolan går ganska bra nu faktiskt.

Har suttit och läst hela morgonen. Läste ut Svinalängorna. Alltså i början var boken typ "den här är bra" men i slutet var den helt fantastisk! Otroligt gripande och skriven så... fint. Jag måste nästan citera:

"När bakfyllan blommade för fullt höll jag mig apatisk hemma. Eller apatisk borta. Var höll jag hus? Det var som att jag försvann spårlöst från mig själv. Jag såg mig själv sitta vid köksbordet och äta pappas ögonkommandon och efter det gå ut på gården med hopprep och bollar. Såg mig själv inte vika med blicken från mina händer. Såg mig själv vakta så gott jag kunde så att inget farligt skulle hända. Ändå hände allt. Såg mig själv sitta under bordet, inte tigga, inte gny. Slicka deras tår tills tungan torkade, nosen blev het av feber. Såg mig själv äta av det de tappade på golvet, delade det med Terrie [deras hund] som också darrade.
    På natten delade vi kudde."

Det handlar då om en tjej vars föräldrar är alkolister, eller periodare som dom säger i boken.

Jag måste sätta igång med plugget nu. Ha en toppen helg!
/Lovisa

Kommentarer
Postat av: Stina

Jag läste den boken i sommras, och jag håller med, den är jättebra.

Postat av: Lovisa

Ja, verkligen. Ska läsa lite fler av hennes böcker och se om dom är lika bra också.

2008-01-27 @ 12:00:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback